Ende - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Jasper Borremans - WaarBenJij.nu Ende - Reisverslag uit Ende, Indonesië van Jasper Borremans - WaarBenJij.nu

Ende

Blijf op de hoogte en volg Jasper

11 Augustus 2014 | Indonesië, Ende

De rit gaat vandaag naar Ende. Onderweg gestopt bij een basisschool. De bus stopte en heel de school stormde naar ons toe. Overal vrolijke gezichten, handjes en 'high-five's'. Echt superleuk om zo ontvangen te worden. De kinderen waren buiten aan het oefenen voor wat onze gids 'de oorspronkelikjke dag' noemt het is een nationale feestdag waarvoor ze zich overal voor aan het voorbereiden zijn. Gelunched op een strand vol met blauwe stenen. Apart om te zien. De stenen worden op maat/vorm gesorteerd en worden veel op de eilanden gebruikt voor een mooi grindpad of voor tegels. Ook worden ze geëxporteerd naar het buitenland. Heb een stel mooie uitgezocht!
Een uurtje of anderhalf kwamen we aan bij het hotel. Een erg luxe deze keer met zwembad en warme douche!
We werden getipt dat er een festival optocht door het dorpje kwam dus meteen even gaan kijken! Alle regio's uit de omgeving kwamen langs in hun originele kledij. Echt een hele mooie grote stoet, prachtig om te zien!
Net even heerlijk gezwommen en nu even m'n blog bijwerken nu de website het eindelijk weer doet. Aardig wat trek gekregen dus zo lekker wat eten (de Indonesische keuken is echt heeeeeeel lekker!!!). Vanavond even naar de avond pasar (markt).
Morgen erg vroeg op om bij zonsopkomst boven aan de vulkaan kraters te zijn. Het moet een schitterend uitzicht zijn. Elke krater (zijn er 3) heeft z'n eigen kleur meer door de mineralen die er in zitten. Reuze benieuwd!! Foto's volgen ;-)

Vroeg op deze ochtend, 6uur vertrekken en daarvoor nog spullen pakken en ontbijten! Maar we gaan een vulkaan bekijken dus daar kom je je bed wel voor uit natuurlijk! Eentje met 3 kratermeren, elk met een eigen kleur die nog veranderd gedurende het jaar ook! Erg mooi om te zien dus we willen er vroeg bij zijn. Volgens mij had de chauffeur opdracht gekregen door te rijden want het tempo zat er aardig in! Bij de poort aangekomen werden de toegangsbewijzen gekocht en betaald voor het gebruik van je fotocamera (rp 50.000, videocamera kost 150.000). Rp 100.000 is ongeveer €7,-
Nog 15min slingerend naar boven waar we de bus achterlieten om naar boven te wandelen. Zat trouwens helemaal niemand bij de controlepost! Net als dat de conducteur niet komt controleren in de trein. Boeit verder ook niet Maarja je moet wat te zeuren hebben op z'n tijd hè.
Boven aangekomen was het uitzicht echt super!  Een turkoois kleurige krater, een donkergroene en een die bijna zwart leek staken prachtig af tegen het landschap. De lokale mensen geloven dat in de meren de geesten van de voorouders wonen. De van de oude mensen in één meer, die van de jonge mensen in een ander en die van de heksen in het derde meer. Heb zelf niemand gezien maar het zag er mysterieus uit....
Terug de bus in en door! Onderweg nog even lunchen dus ergens gestopt aan het water. Silvester vroeg in een heel klein dorpje of we ergens onze lunch mochten opeten en wederom een warm onthaal bij een hutje aan het strand! De zee was er erg wild en heb er nog wat mooie foto's gemaakt. Ook in het dorp wat nog voornamelijk bestond uit hutjes gemaakt van bamboe en palmtakken. Bamboe groeit echt overal en wordt ook echt overal voor gebruikt. Van huizen tot steigerpalen tot meubilair. Vanuit de fooien pot wordt steeds overal wat fooi gegeven waarna we onder veel gezwaai weer richting de bus vertrokken. Echt niet normaal hoe gastvrij en vrolijk iedereen is.
Nog een uurtje of 1,5 tot Maumere!

• 11 Augustus 2014 - 15:35

Teddy:

Hi hi .....alles weer gelezen ..school vol blije kindjes ,mooi om te zien toch .
    En wat die blauwe stene betreft ....HEEL MOOI ... Maar neem er niet teveel mee
    Is je rugzak te zwaar bij je terugreis!!

Liefs van je pa en mij xxxxxxx

• 12 Augustus 2014 - 00:24

Paul Vd Klundert:

Wat een ervaringen allemaal.
    Ik ben weer bijgelezen ben benieuwd wat je nog meer gaat zijn.
    Keep us posted.