Ruteng - Reisverslag uit Ruteng, Indonesië van Jasper Borremans - WaarBenJij.nu Ruteng - Reisverslag uit Ruteng, Indonesië van Jasper Borremans - WaarBenJij.nu

Ruteng

Blijf op de hoogte en volg Jasper

09 Augustus 2014 | Indonesië, Ruteng

We slapen vanavond in een klooster bij de nonnen! Ook zijn we via onze reisleider uitgenodigd om naar een bruiloft te komen!  Een familielid van een kennis die ook reisleider is trouwt en nodigde ons uit. Ben reuze benieuwd!! Ga me even klaar maken en dan richting het feestelijke gebeuren!
Keep you posted!!
Het was deze keer een katholieke bruiloft. Overdag was het paar al voor de kerk getrouwd en 's avonds was het feest. Ik had van Kai (mede reiziger) een sarong overgenomen omdat hij er 3 gekocht had (is een soort lap stof met mooie versieringen die als een soort jurk gedragen wordt). Het is een traditioneel Indonesisch kledingstuk dus volgens onze gids (die er ook een droeg) was het wel leuk om die vanavond te dragen. Dus met de groep en in totaal 4 man traditioneel die kant op. Hoorde we onderweg dat er zo'n 500 gasten uitgenodigd waren dus best benieuwd hoe het zou zijn. Bij aankomst waren er verdacht weinig mensen die zo'n ding droegen (lees: niemand haha) dus voelde me best wel opgelaten al keek niemand er raar van op. Meer van het feit dat er een stel westerlingen rondliepen wat best wel interessant was. Maar wederom hartelijk ontvangen door het bruidspaar en de Fam.
Zo'n avond ging er toch net wat anders aan toe dan bij ons. De zaal was gevuld met stoelen met vooraan plek voor de ere gasten en ruimte om te dansen. Op het podium zaten de ouders van de bruid en bruidegom met in het midden een soort van 2zits troon voor het bruidspaar. Van achter in de zaal kwamen danseressen en jongens in het rood die het paar naar voren begeleide. Vervolgens kreeg het paar een stuk cake waar ze beide een hap uit moesten nemen (stond ook een bruidstaart waar helemaal niets mee gedaan is). Vervolgens kregen ze nog een stuk cake en ging de bruid en bruidegom naar diens schoonouders die vervolgens ook een hapje moesten nemen. Vervolgens werd rij voor rij aangegeven dat je naar het buffet kon wat achter in een zaal klaarstond. Je kwam langs het bruidspaar die je bedankte voor je aanwezigheid en kreeg je een bord en kon je wat pakken. Aan het einde kreeg je een bekertje water en een toetje en moest je weer naar je stoel. Vervolgens zat we dus zo'n 500 man met een bord eten op schoot op een stoel te eten. Echt heel apart. Hierop volgde wat traditionele dansjes en natuurlijk werd ik ook naar voren getrokken (gelukkig hebben we de foto's nog, haha).
Rond 22uur zijn we gegaan omdat we op tijd binnen moesten zijn van de nonnetjes. Onderweg nog wat te drinken gekocht wat we lekker bij iemand op de kamer op hebben gedronken en naar bed. Morgen gaat om 6:30 de wekker. Ik ga voor m'n broer naar een grot waar ze hele kleine mensen gevonden hebben voor Ivo. Hij kan het vast perfect uitleggen maar wat ik er van begreep is dat ze hele kleine mensen gevonden hebben die te klein zijn voor een mens maar een te grote hersen  inhoud hebben voor een aap en blijkbaar komt dat niet helemaal overeen met wat Darwin beweerde. Correct me if i'm wrong Ivo!
Zo dus m'n bedje in!
Sweet dreams!!
Vanmorgen ging om 6.15 de wekker. Beetje vroeg, helemaal omdat de rest tot 8uur uit kon slapen maar ik moest natuurlijk even gaan kijken bij de grot/opgraving van de 'hobbit' mensen.
Scootertaxi geregeld om me daar heen te brengen zou een klein half uurtje gaan duren. Vertrek 7uur en om 8.15 ongeveer weer terug voor het ontbijt. Haasten dus! Het was weer een erg avontuurlijk ritje met alleen maar bochten, stenen en kuilen in de 'weg'. Mezelf goed vastgehouden en kreeg zowaar een helm op! Na een half uur hobbelen kwamen we in een dorpje en werd er wat geroepen en getoeterd zodat er iemand de grot open kwam maken. Een hekje met een poort waar je net zo goed overheen kon klimmen maar het gaat om het idee. Het was niet heel groot maar wel een mooie grot en je zag nog de plekken waar ze al opgravingen gedaan hadden. De skeletten waren voor onderzoek naar Java gebracht (wat ik er van begreep) en er waren ook mensen uit Leiden geweest (uni of naturalis). Helaas was de man die de sleutel had van het kantoor aan het lesgeven op de plaatselijke school en was er gênantere manier om in het kantoor te komen waar replica's lagen van de botten die ze gevonden waren. Had nog wat foto's door het raam gemaakt voordat we ons terug moesten haasten naar ons verblijf bij de nonnen. Precies op tijd terug voor het ontbijt! Snel wat gegeten en een bakje koffie op, m'n tas gepakt en weer in de bus voor de volgende bestemming Bajawa.
Eerst nog even gestopt bij een plaatselijke markt "Pasar".  De vlees afdeling leek op een scène uit 'the  chainsaw masacre' overal stukken vlees, varkens koppen en vooral heel veel bloed op de grond. Soms jammer dat een foto geen geur heeft....
Verder veel groente, fruit, doeken, kippen en messen. Ook een soort takken en zaden waar de mensen op kauwen om hun gebit  'schoon' te maken aangezien bijna niemand daar z'n tanden poetst. Ik had het idee dat het niet echt hielp.
Nog een paar keer gestopt bij een mooi panorama stukje tot we in een file terecht kwamen. We konden uitstappen om te voet een stukje verder te gaan. Bleek dat er een heel stuk berg naar beneden gekomen was (dejavu momentje). Gelukkig waren er al 2 graafmachines bezig om de weg vri j te maken zodat de hele rij auto's en massa's scooters er weer door konden. Denk dat we er zo'n 45min gestaan hebben dus het viel al met al nog wel mee.
Terug de bus in want we hebben nog wel een stuk te gaan.
Pfff lang ritje weer en warm aangezien de airco het vele kilometers geleden al begeven heeft. Aan de kust gestopt om te lunchen aan het strand. De broer van Sylvester (onze reisleider die uit Flores komt) nog gezien. Die is leraar daar in de buurt.
De volgende stop was bij een plek waar ze palmwijn maken. Ze halen het sap boven uit de vrucht van de boom door er een stuk af te snijden en er een emmer onder te hangen. 1x in de 6uur wisselen ze de emmers. In een soort pot met een vuurtje er onder stoken ze dat op en de damp gaat door een lange bamboe stok in een jerrycan. Dit destilleren doen ze 2x en dan heb je palmwijn. Het is zo'n 35%, smaakt erg sterk en ze verkopen het in plastic waterflessen.
Lekker back to basic maar het smaakte naar meer! Dus samen 2 flessen van 1,5L gekocht! Vanavond dus lekker aan de wijn  ;-)
Een zucht in de bus toen we hoorden dat we nóg 2uur moesten rijden maarja wie wat wil zien......

• 11 Augustus 2014 - 15:26

Teddy :

Hoi japie, wat een verslag weer !
    Jullie vakantie hangt van feestjes aan elkaar .....ben zooooooo benieuwd naar de foto.s
    Zeker naar de foto met jou dansend in een sarong ..... Waren er geen andere gegadigden
    Om te dansen????

Wat de klein hobbitskeletjes betreft , daar heb je dus niet erg veel van gezien na die heerlijke
    Scooterrit.

Slapen jullie bij hele oude nonnen of liepen er ook nog wat jongere nonnen bij.

Je maakt wat mee ....lezen we .... Van naar beneden gestorte bergen ....tot bloederige beesten op de markt brrrrrr
    En wat heerlijk als zelf gebrouwen wijn .....

Groetjes en

• 13 Augustus 2014 - 12:40

Ivo:

Helemaal goed Jasper, de hobbits is een bijnaam voor deze dwergmensjes. Hoewel... Het laatste onderzoek geeft aan dat het gevonden fossiel ook wel eens een persoon met het syndroom van Down kan zijn. Jaloers hoor zo'n gave reis vol avontuur, ivo