Tetebatu - Lombok - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Jasper Borremans - WaarBenJij.nu Tetebatu - Lombok - Reisverslag uit Tetebatu, Indonesië van Jasper Borremans - WaarBenJij.nu

Tetebatu - Lombok

Blijf op de hoogte en volg Jasper

01 Augustus 2014 | Indonesië, Tetebatu

Vandaag gaat de reis naar lombok tetebatu.  Eerst nog wat ontbeten aan het strand om vervolgens per boot richting Lombok te gaan.
Het zou een busreis worden van een uur of 9 maar het verkeer zat gelukkig mee dus we hebben er ongeveer 7uur over gedaan. Het vloog gelukkig voorbij omdat we veel tussenstops gemaakt hebben en er genoeg te zien was.
Als eerste stopte we bij een lokale markt waar van alles verkocht wordt. Heerlijk om daar rond te lopen en te zien hoe het er aan toe gaat, foto's te maken en te praten met de lokale mensen. Super vriendelijke en aardige mensen die graag uitleggen wat alles is en wat je er mee kan maken. Vervolgens weer in de bus maar na 5 minuten kwamen we al langs een bamboe fabriekje waar ze van alles  maakte van bamboe. Van stoelen tot bedden tot lounge sets. Vervolgens ging de busreis verder en kwamen we langs een pinda plantage. Hele velden vol met planten waaraan ze groeien die ze aan het oosten waren. Smaakt toch heel anders zo recht van het land. Als laatste kwamen we aan bij een tempel. Een hele bijzondere omdat elke godsdienst wel vertegenwoordigd was. Iedereen deed daar gemoedelijk z'n ding. Niks geen ruzie, onenigheid of oorlog maar wederzijds respect en begrip. Zo zou het in de rest van  de wereld ook moeten zijn!
Heb er nog een leuk maskertje en een wierook houdertje gekocht.
Wederom in de bus om te gaan lunchen, lekker gegeten en vervolgens nog het laatste stukje gereden om aan te komen in tetebatu.
Een rustig plaatsje waar verder niet super veel te doen is. Leuk huisje met uitzicht op rijstvelden en palmbomen! Ook hebben ze een eigen champignon kwekerij waar ik nog even ben gaan kijken.  Met een stel nog even het dorp in gelopen waar we van alle kanten 'hallo' hoorden van de bevolking en de kinderen die daar wonen. Had ik al gezegd dat het super aardige mensen zijn? Erg leuk om eens mee te maken en erg mooie foto's kunnen maken.
Kwam een man tegen die kus heet (je schrijf het vast anders) had 'm uitgelegd wat zijn naam in het Nederlands betekend wat hij erg leuk vond :)
's avonds stond er een heerlijk Indonesisch diner op ons te wachten. Lekker wat gegeten nog wat gekletst en een spelletje gedaan.
De volgende dag stond er een wandeling op het programma door de dorpjes en rijstvelden. Ik geloof dat ik wel 150 foto's gemaakt heb want het was overal prachtig (het totaal staat ongeveer op 750 fyi). Mooi om te zien trouwens hoe ze de rijst oogsten. Het groeit dus in het water op helemgrote vlakken die in elkaar overlopen. Uit het rijst plantje groeien sprietjes waar de graan aan zit (soort tarwe). Als de rijst goed is dan halen ze die 'stengels' er uit en dan slaan ze met zo'n hele bos op een soort plankje zodat de rijst er uit valt op een groot zeil. Echt super om te zien. Heb er veel fotos van en kijk tegenwoordig iets anders tegen rijst aan ;). Ook veel mooie vulkanen in de verte maar ook heel veel leuke kinderen die het prachtig vonden om op de foto te gaan en te zien hoe die geworden was. Denk dat het tochtje zeker 4uur geduurd heeft.
Bij terugkomst ff lunchen en wat relax tijd. Dus lekker wat geluierd en m'n blog bijgewerkt.  Half 8 staat er weer wat lekkers te wachten. Nog ff de tijd om te douchen en scheren. Een warme douche, yes!!! Toch net wat lekkerder dan 'n koude ;) Droog me af en -pats- stroom uitval. Blijkbaar op heel westelijk Lombok! Thank god for the flashlight! Het voordeel is wel dat de avondmis nu ook niet hoorbaar is. Denk dat er in de directe omgeving wel 4 moskeeën zijn die 3 keer per dag een gebed doen. Het aggregaat van het appartement doet het al snel dus m'n zaklamp kan alweer uit. Even later is de power back on en dus ook het gebed weer luid en duidelijk te horen. Ik loop vast naar het eetgedeelte om nog even wat te bloggen voor het eten.  Zit net te typen als de stroom weer uitvalt. Gelukkig had ik m'n zaklamp bij die al snel geleend wordt om het aggregaat weer aan te slingeren.  Hopelijk valt alles zo uit want een etentje met kaarslicht lijkt me wel wat! Morgenvroeg om 6uur ontbijten en om 6.30 vertrekken we weer naar de volgende bestemming...

• 07 Augustus 2014 - 04:09

Marieke:

Heerlijk herkenbaar allemaal. Geniet to the max!!